Tussenjaar

Na vijftien succesvolle edities van de Hillenraad100, hebben we dit jaar besloten om het helemaal anders te doen. Even niet de druk van een Hillenraad100 met profielteksten die we steeds meer op een goudschaaltje moeten wegen. Nee, voor dit speciale tussenjaar hebben we een vernieuwde Hillenraad-editie in een vrije vorm gemaakt. Geen top 100, maar een top 40 met een bijbehorend speciaal thema. The Next Generation in tuinbouw.

 

Waarom dit thema? Het is hoog tijd om een scherp beeld te vormen van de ondernemers en ondernemingen die het gezicht van de 21e-eeuwse tuinbouw gaan bepalen. Daarnaast weet nog lang niet iedereen hoe aantrekkelijk de tuinbouwsector is, zeker niet buiten de sector. Híer liggen de kansen voor een nieuwe generatie om het verschil te maken, om te innoveren, om bij te dragen aan de wereld van de toekomst.

 

We hebben een frisse redactie van professionals in de tuinbouw samengesteld, allen jonger dan veertig jaar. Zodat we niet over de nieuwe generatie schrijven, maar deze groep zelf aan het woord laten. Uit de eerste redactievergadering is het plan gekomen om een lijst van veertig bedrijven samen te stellen die aantrekkelijk zijn voor professionals van onder de veertig jaar: de SUB40-magnets. In het HillenraadSUB40-magazine vind je de sterrenbedrijven die na een zorgvuldige rating één, twee of zelfs drie sterren hebben verworven. Bedrijven waar je je vingers bij aflikt.

 

Omdat we er geen incrowd feestje van willen maken, hebben we journalisten van buiten de tuinbouwsector gevraagd over deze mooie tak van sport te schrijven. Want tuinbouw is een beetje het wielrennen onder de olympische sporten. Je kunt de kopmannen en -vrouwen gewoon op straat ontmoeten, ze toejuichen en met ze meerijden. Dit hebben de schrijvers met een onbevooroordeelde blik gedaan.

 

Wij hebben ontdekt dat de SUB40-generatie nieuwe doelen nastreeft, nieuwe ambities heeft en de tuinbouw wil vernieuwen. Maar dan wel goed voorbereid en goed gecoacht. De vele artikelen geven een prachtige inkijk in deze sector van wereldklasse. En als je het magazine met net zoveel plezier leest als wij het hebben gemaakt, dan zijn wij tevreden.

SUB40-redactie

Ode aan de tuinbouw

Deze speciale editie van de Hillenraad100 heeft al veel reacties opgeleverd. Het thema van de SUB40 spreekt bij velen tot de verbeelding. Hoe ziet de volgende generatie ondernemers in de tuinbouw eruit, wat houdt ze bezig, wat zijn hun drijfveren? Hoe trekken we de aandacht van talent van buiten de tuinbouw, hoe vinden, winnen, boeien en binden we ze voor onze sector.

Deze vraag wordt met de dag actueler, zeker nu de signalen voor krapte op de arbeidsmarkt steeds duidelijker worden. De sector heeft veel moois en uitdagends te bieden, maar weten young professionals dit? Hoe is de SUB40-generatie werkzaam binnen de Hillenraad100-bedrijven en wat doen deze ondernemingen om antwoord te kunnen geven op de wensen en ambities van aanstormend talent? Wat is het uitdagend perspectief voor de SUB40-generatie? En wat zijn nu die 40 ondernemingen die de grootste aantrekkingskracht hebben op de nieuwe generatie. Die vragen staan centraal in de speciale themaeditie van de Hillenraad100.

 

Om de stem van deze generatie te laten horen, is voor deze speciale thema-uitgave een nieuwe frisse redactie gevormd. De redactie bestaat uit jonge ondernemende professionals met roots binnen of buiten de tuinbouw, maar nu allen werkzaam op een verantwoordelijke positie in de verschillende segmenten van de tuinbouw. Met hen zijn we op zoek gegaan naar de motieven en criteria die voor deze SUB40-generatie van waarde zijn bij hun keuze voor een onderneming of ondernemerschap.

 

WAAROM TUINBOUW
‘De keuze is toch simpel’, zegt een van de redactieleden verwonderd, als we hem vragen naar zijn motivatie om in de tuinbouwsector te werken. ‘Wat is er mooier dan werken in een sector waar mensen gelukkig en gezond van worden?’ Dat is precies wat we vaker te horen krijgen als we de redactieleden eens scherp aan de tand voelen over hun beweegredenen om voor deze sector te kiezen. Wat maakt de tuinbouwsector zo uniek?

Bestel hier het magazine en ontvang de top 40 met meest woest aantrekkelijke ondernemingen in de tuinbouwsector voor de Next Generation Leaders & Innovators, aangevuld met vele aanvullende interessante artikelen, infographics en lijsten.

 

Het HillenraadSUB40-magazine is op 1 november 2018 gepubliceerd. Je kunt een exemplaar bestellen met vermelding van jouw gegevens. De kosten voor het magazine zijn €10,- plus €5,- verpakking- en verzendkosten. Het magazine sturen we je per post toe en de factuur wordt gemaild.

Bestellen

HillenraadSUB40 beloftes

Bloomon Boeketten verkopen via een abonnementssysteem maakt de vraag voorspelbaar en de keten efficiënt. Het gemak voor de consument is zorgeloos genieten van de mooiste creaties. Wordt dit de toekomst?

 

Blueroots Een ding is zeker, platformen zullen een cruciale rol gaan spelen in de afzet van tuinbouwproducten. Worden we daarbij afhankelijk van grote namen als Amazon en HelloFresh? Of ontwikkelt de sector een geheel eigen platform? Wie deze wedstrijd zal winnen, weet niemand. Blueroots heeft de sierteeltsector in ieder geval wakker geschud.

 

FreshCare Eén van de eerste grootschalige Vertical Farms in Nederland. De business case is gebaseerd op het telen van sla voor hoogwaardige maaltijdsalades. Dat gebeurt op het fabrieksterrein van FreshCare zelf, dit in open innovatie met Aeres Hogeschool Dronten. Dit is schaalbaar voor veel locaties wereldwijd.

 

Gearbox Phenotyping is het toverwoord in de tuinbouw. Hoe gaan we de koppeling maken tussen genetica, teelt en oogst? En als het even kan ook nog graag voorspelbaar en gecontroleerd. Dit bedrijf werkt aan creatieve doorbraken.

 

IRIS! Ook robotisering is één van de toverwoorden in de tuinbouw. Hoe kun je handelingen, monitoring en kwaliteitsbeheersing automatiseren en zelflerend maken? De IRIS! Scout robot lijkt één van deze beloftes te zijn en won al de Green TechAward.

 

Koppert Biological Systems Uitzonderlijk bedrijf dat zowel bij de nestor, inspirator als belofte thuishoort. Met hun aanpak van ‘natuurlijke vijanden’ brachten zij de biologische teelt op een professioneel niveau. Met de huidige inzet op plantweerbaarheid hebben zij wederom een belofte in huis voor duurzaam telen.

 

Picnic Picnic gaat het supermarktlandschap veranderen door zijn slimme toepassing van apps, diepe kennis van de consument, supply chain management en het organiseren van ‘the last mile’ naar de consument.

 

Tea by Me Special Plant Zundert wist de hand te leggen op een theeplant die ook in gematigde klimaten groeit en ontwikkelde meteen een formule tot aan de consument onder het merk JOAN. Als de hippe cultuur van speciale koffie en bier overslaat naar lokaal geteelde thee, dan is dit een grote belofte.

 

Van der Ende Groep Bij een duurzame tuinbouw die op circulaire teeltsystemen is gebaseerd, moet er van alles continu en storingsvrij rondgepompt worden. Laat dat nou net de specialisatie van Van der Ende groep zijn. Tel daarbij hun SUB40-status op en je hebt een grote belofte.

 

VitroPlus Heeft telen voor dummies ontwikkeld. Met het ViVi-systeem kan de consument zonder tussenkomst van wie dan ook thuis zijn eigen groenten telen. Gegarandeerd. Dit systeem kan in menig huishouden, restaurant of out-of-home concept voor het beste ultravers concept zorgen.

 

WELKE BAANBREKENDE BELOFTE HEBBEN WIJ NIET GEZIEN? MAIL INFO@HILLENRAAD100.NL EN NOMINEER JOUW BELOFTE!

HillenraadSUB40-inspirators

Bennie Kuipers Onconventionele ondernemer van het slag ‘Hennie van der Most’. Kuipers wist zijn teeltbedrijf in perkplanten deels om te vormen tot een toeristische attractie én gezonde productieonderneming en weet met deze formule de harten van veel Duitse consumenten te veroveren.

 

Eric Moor Kopman van Sion en boegbeeld van sector-breed denken over marketing, afzet en vraag vanuit consumenten. Veel SUB40-ers zien in hem een inspirator om de sector sexy en aantrekkelijk te maken voor talent.

 

Marco van Zijverden De kopman van de Dutch Flower Group, die deze mondiaal opererende onderneming door een omzetgrens van 1 miljard wist te leiden. Met afstand marktleider in de mondiale sierteelthandel.

 

Mart Valstar Kopman van de Best Fresh Group en groot voorvechter van innovatie en ontwikkeling van het Westland. Zijn eigen onderneming is een verzameling van AGF-bedrijven met ieder gespecialiseerde producten en afzetmarkten.

 

Meiny Prins Telg uit de Prins-familie, die haar eigen stempel op de onderneming en de visie voor Sustainable Urban Delta’s drukt. Deze grote ambitie vindt steeds meer gehoor. Ondertussen is de Priva-onderneming zelf uitgegroeid tot een hip IT-bedrijf.

 

Rob Baan De grote man van de microgroenten van Koppert Cress. Zijn creativiteit in het ontwikkelen van compleet nieuwe markten spreekt velen tot de verbeelding. Baan wil van Nederlanders de gezondste mens van de wereld maken. Als dát geen inspirerende ambitie is, weten wij het ook niet meer.

 

Shawn Harris Grondlegger van Nature’s Pride, die exoten in het winkelschap hun eigen smaak terug gaf door de producten ‘ready-to-eat’ aan te bieden. Dit op basis van expertise in rijping en het slim organiseren van de supply chain.

 

Steven Martina De koers van een mastodont uit het verleden verleggen is geen eenvoudige opgave. Steven Martina weet met zijn kennis, kunde en charme zijn mensen te inspireren tot het stellen van nieuwe doelen. Dat wordt tot ver buiten de onderneming gezien en gewaardeerd.

 

Thomas Bunnik De enige SUB40-er in deze inspirators-lijst. Thomas verruilde de wereld van Harvard, McKinsey en PWC om het ouderlijk bedrijf Bunnik Plants om te vormen tot een hip en eigentijds bedrijf. Veel leeftijdsgenoten waarderen zijn lef en visie.

 

Wouter Kuiper Heeft van Kubo Tuinbouwprojecten een hippe eigentijdse onderneming gemaakt die wereldwijd de hi-tech tuinbouw met de Ultra-Clima kas en smart farming op een hoger plan bracht. Kuiper werkt aan building tomorrow’s world.

 

WIE IS JOUW GROTE INSPIRATOR EN ONTBREEKT IN DEZE LIJST? GEEF HET AAN VIA INFO@HILLENRAAD100.NL

HillenraadSUB40-nestors

Anton van Doornmalen Visionair en charismatische leider, die als drijvende kracht achter de ontwikkeling van Rijk Zwaan zat. Hij wist talentvolle mensen uit binnen-en buitenland aan zijn onderneming te binden; zowel klanten als onderzoekers, medewerkers en consumenten.

 

Cor Heemskerk Grondlegger van Heemskerk fresh & easy, die de markt voor vers gesneden gemaksgroente heeft ontwikkeld. De kant-en-klare groenten en salades zijn niet meer weg te denken uit het supermarktschap en uit het gemak- en gezondheidsdenken van de consument.

 

Jaap van Duijn Visionair achter de ontwikkeling van de internationale sierteeltafzet aan de grootschalige Europese retail door DFG. Nog altijd nauw betrokken bij het ontwikkelen van de Nederlandse tuinbouw, een van de drijvende krachten achter het ontstaan van het World Horti Center.

 

Jan Prins Grondlegger van Priva, dat oorspronkelijk verwarmingstoestellen maakte, maar nu vooral marktleider is in de automatisering van kasklimaat en energieprocessen.

 

Jan van den Heuvel Grondlegger van Hagé, die zich als één van de eersten toelegde op het grootschalig importeren van fruit en groente uit de hele wereld voor de Europese afzetmarkt. Een flamboyante handelsman die nog steeds mensen weet te inspireren.

 

Jan van Dijk Grondlegger van Fides, één van de pijlers die uiteindelijk tot het ontstaan van Dümmen Orange heeft geleid en daarmee onder andere de chrysanten- en kalanchoeteelt van moderne rassen voorzag.

 

Piet Enthoven Als voorzitter van de Coöperatieve Centrale Westlandsche Snijbloemenveiling, is Piet Enthoven één van de grondleggers van open handel in sierteeltproducten uit alle windstreken. Hierdoor werden de Nederlandse sierteeltveilingen de draaischijf voor de internationale sierteelthandel.

 

Piet Voskamp Spraakmakende grondlegger van Voskamp & Vrijland en daarmee één van de eerste kassenbouwers die grootschalige turnkeykassen verkocht en realiseerde in de voormalige Sovjet Unie.

 

Maurice Zurel Grondlegger van de grootschalige bloemenexport naar heel Europa. De vrachtwagens met de bladgouden letters ZUREL waren in feite het eerste merk in sierteelt en afkomstig uit de koker van Zurel.

 

Ton Janssen De ongekroonde koning van de smaaktomaat. Als eerste tomatenteler in Nederland zag Ton dat de afzet van smakeloze tomaten niet meer door de Duitse consument werd geaccepteerd. Met tomeloze inzet heeft hij de smaaktomaat tot een succes gemaakt.

 

WIE HEEFT NOG MEER DE TUINBOUW GROOT GEMAAKT EN HOORT OOK IN DEZE LIJST? GEEF HET ONS DOOR VIA INFO@HILLENRAAD100.NL

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het HillenraadSUB40-magazine, -initiatief of -event? Neemt dan contact op met de organisatie via: info@hillenraad100.nl. Je ontvangt binnen 1 werkdag een reactie.

Uiteraard kun je ook telefonisch jouw vraag stellen. Bel dan met 0174 610 438

De organisatie van de HillenraadSUB40 is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Bekijk ons privacy beleid | Sluiten
Instellingen