HET SUCCES VAN DE STERBEDRIJVEN VERKLAARD

 

Jaloersmakende resultaten, veel innovatie, een uitgebreid duurzaamheidsbeleid en meer dan tevreden werknemers. Negen tuinbouwbedrijven voeren de lijst van ‘SUB40-magnets’ aan en voldoen aan alle kenmerken waar de jonge generatie veel waarde aan hecht. Zij krijgen daarom de uitzonderlijke drie sterren toebedeeld in deze special edition van de Hillenraad100. Wat is hun recept voor succes? Wat doen zij anders?

 

Hun geheim? Daar moet Martin Koppert van Koppert Biological Systems even over nadenken. Want er is niet zomaar één antwoord, zegt de directeur Agri van het gewasbeschermingsbedrijf glunderend. Maar het zou zomaar kunnen dat bewustwording daarin een grote rol speelt. Met puur biologisch producten wil het bedrijf bijdragen aan een betere wereld en voedsel. ‘Voor veel van onze werknemers is dat een reden om bij ons te werken,’ reageert Koppert. ‘Het zit in onze genen.’

 

Koppert Biological System gelooft dus sterk in zijn eigen producten. En dat lijkt logisch, maar volgens Stijn Baan van Koppert Cress eet lang niet elke tomatenteler zijn eigen tomaten. Baan: ‘Ook wij staan honderd procent achter onze producten.’ En daarmee doelt hij op de speciale microgroenten die Koppert Cress aan de gastronomie van de wereld verkoopt. ‘We gaan steeds weer op zoek naar nieuwe dingen, naar producten die verrassen. Niet omdat er een grote markt voor is, maar omdat we er zelf in geloven. Wij maken dingen populair.’

 

KLANTEN
Koppert Cress en Koppert Biological Systems laten zich sterk leiden door hun vertrouwen in kansrijke producten. Maar daar waar de eerste uitgaat van zijn eigen intuïtie, staat bij Koppert Biological Systems juist de klant centraal. ‘We zijn steeds weer op zoek naar nieuwe oplossingen die de klant wil. Zo hebben we als familiebedrijf een lange termijn horizon bij de investeringen die we doen’, reageert Martin Koppert.

 

GELUK OP DE WERKVLOER
Bij sterbedrijven staat ook geluk op de werkvloer heel duidelijk centraal. Bij Nature’s Pride kunnen werknemers werken aan een een gezond lichaam door middel van een dagelijkse gezonde lunch en bedrijfsyoga en -bootcamp. Ook Wouter Kuiper, directeur van Kubo Tuinbouwprojecten, gelooft in een gezonde werkomgeving: ‘Onze werknemers werken in een ultramodern gebouw, met een goed klimaat, waar ze continu kunnen opstaan en lopen en een natuurgebied voor de deur hebben.’

 

VRIJHEID
Tevreden werknemers leiden tot tevreden klanten, meent Thomas Bunnik, directeur eigenaar van Bunnik Plants. Hun sleutel tot succes? Geef mensen een eigen aandeel in hoe ze hun werk moeten uitvoeren. ‘Het is helemaal niet leuk als iemand jou vertelt hoe je iets moet doen’, reageert Bunnik. De potplantondernemer startte daarom vier jaar geleden met zelforganiserende teams, waarbij groepen mensen een doelstelling meekrijgen en zelf mogen bepalen hoe ze die gaan bereiken.

 

Zonder baas of manager kun je het dus ver schoppen. Dat lijkt men ook te weten bij JEM-id, dat aan digitale oplossingen voor de tuinbouw werkt. Martijn van Andel: ‘Wij werken met zelfsturende teams, zodat de teams gebruik kunnen maken van ieders talenten. We blijven ver weg van een cultuur van organogrammen en bazen. Medewerkers zijn bij ons het belangrijkste. Onze bazen zijn de klanten.’ En met de vrijheid die bij zelfsturende teams komt kijken, kunnen werknemers zoveel vrije dagen per jaar opnemen als ze zelf willen.

 

Drie-sterren-bedrijf Van Gelder groente & fruit werkt weliswaar niet met zelfsturende teams, maar medewerkers hebben geen vastomlijnde functie. Wat ze wel hebben, is een passende rol, met een concreet doel om naartoe te werken. Ook zaadveredelaar Rijk Zwaan hecht veel aan autonomie: ‘Wij bieden veel vrijheid in het invullen van functies. Dit betekent dat je met je ambitie de kans hebt om een rol te creëren die helemaal past bij jouw passie en wensen,’ zegt Gabriël van der Kruijk.

 

En Kuiper legt graag veel verantwoordelijkheid bij zijn (jonge) Kubo-medewerkers. ‘Iedereen heeft hier baat bij. Naast de financiële resultaten zien we dat terug in een zeer laag ziekteverzuim, plezier in het werk en een snelle invulling van openstaande functies.’

 

DURF EN INNOVATIE
Volgens Charlotte Langerak van Viscon Group zijn het vooral durf en innovatie die bijdragen aan het succes van een bedrijf. Langerak: ‘Durf dingen anders aan te pakken, geef de teams ruimte maar zorg ook voor coaching en organisatie. Ons AutoStix-project is bijvoorbeeld heel innovatief, maar wordt gedragen door een team deels ervaren ingenieurs en een daarnaast opkomend talent onder de 40 jaar. Jonge mensen hebben de gelegenheid gekregen om dit project tot een succes te maken, terwijl ze werden gecoacht door ervaren managers en collega’s.’

 

HOE NU VERDER?
Continue aanpassing en innovatie zijn de belangrijkste constanten bij alle negen bedrijven met drie sterren Zo ziet Koppert Biological Systems voor de toekomst nog veel mogelijkheden om andere gewassen en producten te verduurzamen. JEM-id wil alle huidige spelers in de sector meenemen in een proces van digitalisering. En, het bedrijf leert iedereen een belangrijke les: fouten maken hoort erbij, zolang er maar van geleerd wordt.

 

HET IS HELEMAAL NIET LEUK ALS IEMAND JOU VERTELT HOE JE IETS MOET DOEN

Deel dit artikel ook op jouw sociale kanalen