De (eigen) aardigheden van de sector

Iedere sector heeft zo zijn kenmerkende eigenschappen. De karakteristieken die alleen je collega’s echt begrijpen. Tien (eigen)aardigheden uit de tuinbouwsector uitgelegd.

 

1 RECHTTOE-RECHTAAN

What you see is what you get. In de tuinbouw draait men er niet omheen. Ondernemers in de tuinbouwsector zijn recht voor zijn raap en eerlijk; er is geen tijd om om elkaar heen te draaien. Andere karakteristieken die naar voren komen: doe je niet belangrijker voor dan je bent; kom afspraken na.

 

Waar komt deze mentaliteit vandaan? De tuinbouw is een business van verse producten en daarom moet men snel beslissen. De klant wacht vol ongeduld op de verse tomaat, komkommer of roos. In de natuur gebeuren bovendien onverwachte dingen, zodat iedere dag flexibiliteit geboden is.

 

 2 BIJ HET KRIEKEN VAN DE DAG

Als je in de tuinbouwsector werkt, weet je: ik kan niet meer uitslapen. Of is dit al lang niet meer zo?

 

Bij veel bedrijven start men helemaal niet meer zo vroeg. De sector heeft een grote hoeveelheid kantoorbanen, waar werknemers netjes van negen tot vijf werken. Ook zijn er door automatisering op bepaalde plaatsen (en tijdstippen!) minder mensen nodig. De veiling is vanaf huis of kantoor ook te volgen. Maar de handel in verse producten begint wel iedere ochtend vroeg. Aan het einde van de ochtend moet daar alles verdeeld zijn en op transport staan.

 

 3 KORTE LIJNTJES

De korte lijntjes die tuinbouwondernemers graag aanhouden, hangen samen met de rechttoe-rechtaan mentaliteit. Omdat bedrijven vlot moeten beslissen, kom je binnen een bedrijf al snel terecht bij degene die de knoop doorhakt. Goede ideeën worden rap doorgevoerd. Ook het bedenken en bespreken van nieuwe producten gaat hierdoor sneller.

 

 4 NAAR BINNEN GERICHT

In de tuinbouwsector zijn veel bedrijven op elkaar gericht. Ze doen onderling in de keten zaken met elkaar en zijn meer dan een global player als Coca-Cola naar binnen gericht in plaats van naar buiten. De profilering naar de buitenwereld toe is ook niet de hoogste prioriteit omdat veel ondernemingen niet direct aan de consument verkopen

 

Ook dit is duidelijk aan het veranderen: de tuinbouw krijgt een nieuw imago en weet zich steeds beter te profileren.

 

5 MAAR OOK JUIST INTERNATIONAAL

De tuinbouwsector mag dan nog niet zo extravert zijn, in deze sector zijn wél alle nationaliteiten te vinden. Veel bedrijven opereren over de hele wereld. Export en internationalisering zijn een belangrijk onderdeel van de tuinbouw. Veel ondernemingen hebben zomaar 10 buitenlandse vestigingen.

 

Daarnaast werken er in de tuinbouw mensen van over de hele wereld. Hoe meer talen je spreekt, hoe gemakkelijker het dus wordt.

 

 6 AFGELEGEN

Nee, in hartje Rotterdam of Amsterdam vind je nog geen internationale tuinbouwondernemingen. Dit maakt de bedrijven in de sector vaak moeilijker te bereiken met het openbaar vervoer. Een auto is eigenlijk een vereiste. Ook omdat veel bedrijven afhankelijk zijn van de kassen of het logistieke centrum zijn ze zo ruim opgezet en zou een plek midden in de stad niet mogelijk zijn.

 

 7 RELEVANT

Een nieuwe generatie is steeds meer op zoek naar maatschappelijk relevant en zinvol werk. Hier heeft de tuinbouwsector veel te bieden. Het is een sector die de wereld kan voeden. Ook relevant: het voorkomen van voedselverspilling en de omschakeling naar duurzame energie. Of thuis een groene omgeving bieden door de mooiste bloemen of planten die gelukkig maken.

 

Een kanttekening: voor veel mensen die al jaren in de sector werken, is zingeving niet hun oorspronkelijke drijfveer geweest. Bij hen zit de tuinbouw in het DNA.

 

 8 MANNENWERELD

Bij veel bedrijven in de sector werken nog overwegend mannen – zeker in de toplagen. Ook dit verandert rap. Waar je twintig jaar geleden als vrouw misschien raar werd aangekeken, hoor je er nu gewoon bij. Zeker als je laat zien wat je kunt en de rechttoe-rechtaan mentaliteit bij je past. Meerdere bedrijven worden inmiddels geleid door sterke topvrouwen.

 

9 WEINIG ZELFVERTROUWEN

Een ander karakteristiek dat steeds naar boven komt drijven: Amerikanen snappen beter hoe je met zelfvertrouwen de wereld tegemoet treedt. De tuinbouwsector toont soms te weinig zelfvertrouwen, terwijl de wereld wel opkijkt tegen de Nederlandse (glas)tuinbouw.

 

De uitstraling van bedrijven is ingetogen, soms zelfs wat traditioneel. Dit zegt niets over hoe vooruitstrevend de werkomgeving kan zijn. Misschien is het zelfs alleen een marketing-kwestie. In de SUB40- rating zijn voldoende blakende bedrijven te vinden.

 

 10 GEMIDDELDE LEEFTIJD

Veel mensen van buiten de sector schatten de gemiddelde leeftijd op minstens begin veertig. Dit hangt natuurlijk van het soort bedrijf af. Voor ieder bedrijf geldt in ieder geval dat het graag met jonge mensen werkt. Om dit mogelijk te maken werken bijvoorbeeld veel bedrijven met studenten, die daarna vaak blijven hangen. Jonge technici zijn belangrijk voor innovatie binnen de sector.

 

DYNAMISCH, DIRECT EN EEN BEETJE AFGELEGEN

Deel dit artikel ook op jouw sociale kanalen